installation-slider

Tips & trix

Här följer felsökningstips på Din anläggning

 

FRÖLING

Tips och trix Fröling Alltid Norsk Reset före felsökning! Kontrollera vattentrycket!

T4 Pannan ger dålig värme, matar på dåligt. Täppt i passagen mellan eldstad/tuber alternativt under tuber som måste dammsugas rent. WOS har fastnat i övre läge? Fjädern är av? Sprintarna på WOS axeln saknas? Täppt kan även ge larm att den inte uppnår kontrolltryck vid förberedelse.

Turbomatic larmar för fallschaktslucka öppen men den är stängd.

Det har varit strömavbrott eller kunden har brutit strömmen och STB vita lådan på baksidan har löst ut. Låt svalna och kvittera. Tillräckligt systemtryck?

Löser STB frekvent, pannan överhettar vatten på golvet från nödkylning

Returshunten har fastnat alternativt är i man läge, cirkulationspumpen trasig? STB vita lådan

Tillräckligt systemtryck? Är den rätt monterad? Strecket pekar mot tankanslutning och vrider mot bypassledningen? Är den gröna piggen i mitten innanför vredet? Aluminiumkopplingen på stora shunten av?

Varit med om att kortet lägger ut stängsignalen kontinuerligt, mät utgångarna med motorn bortkopplad. Hand digitala utgångar

STB kan vara defekt/lösa förtidigt.

Turbomatic 70-100 ger dålig effekt

Kontrollera undertryck ska vara 40 Pa, slang/passage till undertryckgivare täppt? Slang sprucken?

Drivskivan till WOS, stoppskruven har lossnat? Fjäder av?

Turbomatic larmar för prim luft spjäll blockerat

Primärluft är underst sekundär ovan

Motionera genom att trycka/vicka på axeln, vid behov ta bort spjället och vänd det 180 grader på axeln. Slipa av vassa kanter. Kontrollera kablage om skavt mot vibratorspjället.

Larmar för övertryck eldstad

WOS fungerar ej?

Kondensator rökgasfläkt, kolla genom att öppna luckan/lossa kontakt TKS i styrskåp

Fågel i rökgasfläkten? Täppt i skorstenen?

Rökgasfläkt roterar ej trots full styrning

Fågel i fläkten? Sotaren har fyllt den med sot? Kondensator trasig? Ledning/kontakt lossnat?

Turbomatic/T4 ”skruvens motorskydd utlöst eller fas L1 saknas”

Sten i skruven? 3 x Säkring ”förderschnecke” ”stokerschnecke” defekt? Mät 230 V mot jord på båda sidor om varje säkring. Sten ger ofta trasig säkring

Många gånger har det berott på att det gått en säkring någonstans på väg till pannrummet. Då får man ofta avvikande spänning på en fas.

Turbomatic larmar för roster öppnar/stänger ej

Lyser sesorn? 2mm spel mellan roster/keramikhylla 2 mm mellan sensor/stålplattan?

Askutrymmet fullt med aska? Sten i askskruven?

Är utrymmet tomt från aska, veva motor manuellt till fullt öppet. Låt den stänga, fastnar den på vägen utan att rostret kärvar är tippmotorn sannolikt defekt.

Turbomatic med H3100 (gamla gröna displayen) larmar för bakbrandspjäll ej ok

Falsklarm!!! Det är oftast lamdasonden!!

Syreöverskott stiger inte upp till 21% inom 3 minuter? Brukar hända på dom som har konverterbox och bredbandsond monterad. Diod i vit konverterbox blinkar rött/grönt. Byt sond!

Fröling larmar för säkerhetstid överskriden

Pannan får inte bränsle, har det frusit i förrådet? Långa grenar i rännan? Är matarskruven av?

Lamdasonden igensatt?

Pannan dra tjuvluft någonstans?

Är bränslet så blött att det inte brinner ok?

Askkärlslocket under tuber på sned? Spänne trasigt?

TX/Turbomat ger dålig effekt

Kontrollera ugntemperatur under panna- tillstånd – långt ner kod -7 inslagen. Vandrar den upp och ner, är över 1000? Givare defekt

Fröling H3200 (blå display) generell felsökning vid dålig effekt

Slå in kod -7 längst ner under anläggning.

Anläggning- aktuella värden kolla parametern kst. Det är ”nödbroms” 100% är allt ok, 0% full broms. Något av, panntemp hög, O2% låg, avgastemp hög, Pa för låg

panntemp hög >85 – ofta returshunt ej ok

O2%<5,5 låg – inte ofta, luftfläkt har skurit? Sekluftspjällställmotor defekt/lossnat på H3100.

Avgastemp hög>220 – WOS har stannat, lock mellan eldstad/tuber är på glänt T4

Pa för låg >40Pa – WOS fungerar ej, täppt någonstans? Slangen sprucken? Sitter den på rätt port?

Visar den 0 med slangen borta? Sug försiktigt i slangen, ger den utslag? Rökgasfläkt igensatt? Skorsten täppt? Någon otäthet?

Fallschakt helt full med flis

Stokerskruven har gått av? Har gängan på skruven vikit sig?

Tips och trix ETA Alltid Norsk Reset före felsökning! Kontrollera vattentrycket!

Pannan larmar för låg returtemperatur/ger dålig värme

Lamdasonden är sannolikt defekt <5% syrehalt vid väldigt klen låga.

Tillfällig lösning om det är akut – tar ur kontakten till sonden, återställ nivå av bränsle/bränslekorrigering till 40% skicka ny sond.

ETA Hack hög syrehalt- kontrollera bränsle

Locken ovan tuberna sitter inte ordentligt dit. Händer väldigt ofta när sotaren varit. Lyssna efter sugande ljud. Speciellt Hack 130 där styrningen lägger sig på kanten.

Bränslet har frusit eller hängt sig i förrådet?

Sekundär/primärställmotorn har lossnat?

Tätning till askkärl? Askkärlslock?

Hack ger dålig värme, räknar upp ”handbroms”

Är bäddgivaren justerad till rätt bränsle?

Lamdasond visar för lågt värde, svårt att detektera men 7-8% och ljus spretig låga är inte normalt

 

Tändförsök misslyckat- bäddgivare fast

Fungerar tändaren?

Lamdagivaren kan vara defekt och visa 14 – 15 hela tiden då startat aldrig tändaren utan det blir ”varmstart”

Allt för blöt flis

Bäddgivaren har fastnat/krökt sig/vikit ner sig

 

Hack larmar för ”stoker minström”

Sannolikt är HA-C kortet defekt, går att hjälpa tillfälligt genom att ställa minström för stoker och transportsystem till 0 A istället för 200 mA. Typiskt på HA-C2 /3

Pannan överhettar eller ger dålig värme till tank

Motorn till returshunten har ramlat bort

Systemtryck? Cirkulationspump defekt? Kabeln har lossnat från kontakt?

Framledningsgivaren är defekt/drar iväg upp, kan ge larm ”frekvent säkerhetspumpning”

Axeln mellan ställmotorn och shunten har gått av (om stora ESBE motorn), känner man på armen

Ehack ”tändelement defekt”

Finns 2, om akut sätt den på nöddrift i utgångar -tändning.

Ehack ”inget flöde inkopplad pannpump”

Går den? Kontakten ramlat ur? Är det tryck i systemet? Lufta

Går att välja bort flödesvakt i systeminställningar, panna + inställningar – flödesvakt för >100 0-10V flödesgivare för större.

HACK VR 350-500 larmar för ”roster blockerat”

Fullt under roster? Öppna sidoluckan och titta,

Spik/skrot mellan rostrena?

Kretskortet lägger ut spöksignal åt ena hållet hela tiden – byt kort

Är givaren tillräcklig nära skivan? Defekt sensor?

HACK VR 350-500 larmar för ”askskruv värmeväxlare blockerad”

Sensor ramlat bort?

Sitter kåpan för nära givaren?

Ventilmekanismen mellan skruvarna igensatt?

Smuts på innerröret?

HACK VR 350-500 larmar för ”fel i vaccummätning” ” värmeväxlarens rengörning blockerad”

Typiskt efter allt för fuktigt bränsle, alla spiraler måste ur + rökgasfläkt

Vid larm på vacuummätning kan cykloner eller utrymme under tuber vara fullt.

HACK VR 350-500 ”poffar”

Bäddgivaren avbrunnen?

En av tändarna defekt? Senare modeller larmar om en tändare är trasig. Går att sätta på nöddrift i utgångar.

För fuktigt bränsle

HACK VR 350-500 ” värmeväxlarens rengörning blockerad

Rör sig spiralerna normalt? Sensorn är för långt ifrån?

Spiralerna har fastnat pga för fuktigt bränsle?

Stag har lossnat ovan spiralena och låser mekanismen?

 

ETA Cellslussen ”hugger” material på nedsidan, stockar hela vägen upp.

Parametern ”förhållande till körningstid” reglerar hur mycket bränsle det blir i stokerskruven. För liten % 60-80% kan överfylla stokerskruven så cellslussen hugger bakåt/blockeras. För hög % 110 – 150% kan göra att pannan inte får tillräckligt med bränsle. Parametern betyder hur många % stokerskruven kör i förhållande till matarskruven. Kan ge bekymmer vid byte av bränsle fint/grovt.

Stora skruven på 20- 90kW

Här måste man ändra cm3/varv till 2500 under transportsystem annars kör matarskruven cellslussen full.

ETA eHack matar inte in när den ska tända

Kontrollera undertryck i eldstaden, har anslutningen till vacuumgivaren hamnat på fel port efter service?